21.07.2020

​Ford med ekstrem helelektrisk Mustang Mach-E prototype med 1400 HK

Med hele 1419 HK og syv elektriske motorer er nye Mustang Mach-E 1400 en prototype som er utviklet for å vise hvor mye ellevill ytelse og kraft en helelektrisk Mustang kan levere.

Bilen ble presentert i dag og er utviklet i samarbeid med RTR. Den bygger på et Mustang Mach-E GT-karosseri. Både chassis og drivlinjen er utviklet for å gi bilen bruksmuligheter ingen andre kjøretøy kan by på i dag.

– Dette er det perfekte tidspunktet for å utnytte vår elektriske teknologi, lære og bruke kunnskapen på våre andre modeller. Mustang Mach-E kommer til å bli en veldig morsom bil å kjøre. Mustang Mach-E 1400 leverer derimot en helt ellevill kjøreopplevelse takket være jobben som Ford Performance og RTR har gjort med denne prototypen, sier chief programme engineer for Mustang Mach-E, Ron Heiser.

For mer bilder, video og teknisk informasjon: KLIKK HER

Den ene produserte bilen, Mustang Mach-E 1400, er resultatet av et samarbeid mellom Ford Performance og RTR hvor de til sammen har lagt ned titusener av timer for å vise kunder hva en elektrisk bil faktisk kan oppnå av ytelser og prestasjoner.

– Å sitte bak rattet på denne bilen har totalt endret min oppfatning av hva krefter og dreiemoment er. Opplevelsen er helt umulig å beskrive. Det nærmeste jeg kan sammenligne en kjøretur i den er en tur i en berg- og dalbane, sier grunnlegger av RTR Vehicles, Vaughn Gittin Jr.

     Mustang Mach-E 1400

- Største utfordring var å kontrollere de ekstreme kreftene fra de syv motorene

Mustang Mach-E 1400 har hele syv elektriske motorer, fem mer enn Mach-E GT. Tre er koblet til differensialen foran og fire er koblet til den bak, med en enkel drivaksel. Dette gjør at de kan justeres til bruk for alt fra drifting til kjøring i høy hastighet på bane.

– Utfordringen var å kontrollere de ekstreme kreftene som de syv elektriske motorene leverer. Mustang Mach-E 1400 er et eksempel på hva vi kan få til med en elektrisk bil, sier motorsportsdirektør i Ford Performance, Mark Rushbrook.

Både chassis og drivlinje er også satt opp for å kunne se nærmere på hvordan forskjellige oppsett påvirker energiforbruk og ytelse. Dette inkluderer både muligheten for kjøring med for- og bakhjulstrekk og trekk på alle fire. Oppsettet for drifting og banekjøring er også helt forskjellig. Kreftene kan også deles likt mellom for- og bakhjulene eller bare foran eller bak.

Marktrykket (downforce) skal etter planene være mer enn 1000 kilo i 257 km/t.

Batteri utviklet for ekstremt høye ytelser

Det 56,8 kWh-installerte batteriet består av nikkel-mangan-kobolt-celler som gir ekstremt høye ytelser og høy utladingshastighet. Batterisystemet er også utviklet for å bli avkjølt av en såkalt dielektrisk kjølevæske under lading. Dette reduserer tiden som trengs mellom løpene.

En elektronisk bremsekraftforsterker er integrert for å gjøre det mulig med mange regenerative nedbremsinger som sammen med ABS og stabilitetskontroll optimaliserer bremsesystemet. Mustang Mach-E 1400 er som løpsbilen Mustang GT4 utstyrt med bremser fra Brembo. Håndbrekket er hydraulisk og integrert med motorstyringen for å kutte effekten til de bakre motorene for å kunne brukes til drifting.

Nye Mustang Mach-E 1400, som snart skal debutere i et NASCAR-løp, brukes også for å teste ut bruken av nye materialer. Panseret er for eksempel lagd av organisk komposittfibermateriale, et lettere alternativ til karbonfiber som resten av bilen er lagd av.

Ford investerer 11,5 milliarder dollar i utviklingen av elektriske kjøretøy. Den første globale lanseringen er den elektriske SUV-en Mustang Mach-E. De første bilene er forventet til Norge tidlig neste år.

Kontakt ossLes mer om Mustang Mach-E



Nyheter




Regler og betingelser Datasikkerhet Ledige stillinger