18.12.2020

​Stort Ford-studie: Ladbare hybrider og moderne teknologi gir bedre byluft

Banebrytende forskning fra Ford viser hvordan moderne teknologi kan hjelpe ladbare hybridbiler til i enda større grad å bidra til renere luft i byene, samtidig som det er økonomisk fordelaktig for bileierne.

Etter å ha tilbakelagt mer enn 400 000 km med Fords ladbare hybridmodeller Transit Custom og Tourneo Custom, er konklusjonen at nærmere halvparten av kjøringen i de to storbyene Køln og Valencia ble foretatt i elektrisk modus.

Innenfor det geofence-avgrensede området i Køln utgjorde antall tilbakelagte km med ren elektrisitet hele 70 %.

– Vår forskning har vist oss hvordan ladbare hybrider i kombinasjon med tilkoblede teknologier som dynamisk geofencing og blockchain kan spille en viktig rolle for miljøet i byene våre. De kan fungere helt uten utslipp, samtidig som brukeren ikke trenger å bekymre seg for rekkevidden. Det er ideelle nyttekjøretøy for arbeid i og rundt de større byene, sier director, enterprise connectivity i Ford Europa, Mark Harvey.

Det omfattende studiet har vart i tre år. Målet har vært å undersøke hvilken effekt økt bruk av ladbare hybrid-nyttekjøretøy har på luftkvaliteten i byer.

Første ladbare hybrid i 1-tonns klassen

Nye Transit Custom ladbar hybrid er den første ladbare hybriden i 1-tonns varebilsegmentet. Bilen drives helelektrisk av en 92,9 kW elektrisk motor og en 13,6 kWh lithium-ion batteripakke. Den nye, fleksible og luksuriøse 8-seteren Tourneo Custom ladbar hybrid kommer med den samme drivlinjen. Også den er først ute i sin klasse som ladbar hybrid.

En rekke europeiske storbyer har allerede innført lavutslippssoner. Disse bidrar til å forbedre luftkvaliteten ved å hindre de mest forurensende bilene i å kjøre der.

Geofencing* er en virtuell grense definert av GPS-teknologi. Når den nye ladbare hybridvarebilen passerer en slik grense, kan den om ønskelig automatisk bytte til elektrisk drift.

Brukte blockchain for sikker datadeling

I forsøkene som ble utført med Fords ladbare hybrid-modeller i Køln ble det brukt blockchain-teknologi for ytterligere å forbedre innsatsen for bedre luftkvalitet. Tidspunktet for når testkjøretøyene kjørte inn og ut i en geofence-sone ble registrert i en blockchain. Det er en datasikkerhetsteknologi hvor all data lagres på flere datamaskiner i et nettverk. Mengden data vokser når nye tidsmerkede blokker med data blir lagt til. De grønne dataene ble derfor sikkert lagret og kunne deles videre med flåteeiere og myndigheter i de aktuelle byene.

Dynamiske lavutslippssoner fanges opp av varebilen

Med Fords dynamiske geofencing-teknologi ble også den virtuelle grensen for hvor bilen går på ren elektrisitet løpende oppdatert i Køln, basert på luftkvalitetsmålinger foretatt av Climacell og myndighetene i Køln.

– Vår banebrytende forskning viser at alle nyttekjøretøyeiere med ladbar hybridteknologi kan bidra til bedre miljø uten at det går utover produktiviteten, sier Harvey.

Inntil 500 km rekkevidde med rekkeviddeforlenger

Blant de mange små og mellomstore bedriftene som deltok i Fords studie i Valencia var det både rene budbilfirmaer, sikkerhetsselskaper og rengjøringsfirmaer. For de lengre turene utenfor bysentrum dro de nytte av Fords prisvinnende 1.0-liters EcoBoost bensinmotor. Den fungerer utelukkende som en rekkeviddeforlenger. Sammen med den elektriske motoren gir den bilen en rekkevidde på mer enn 500 km.

Med testforsøkene i Køln og Valencia avslutter Ford et suksessfylt forskningsprogram som ble startet i London i 2018. Med støtte fra det statlig finansierte Advanced Propulsion Centre og Transport of London brukte blant annet politiet i London og British Gas, Fords Transit Custom ladbar hybrid. Der viste det seg at hele 75 % av kjøringen i den britiske hovedstaden skjedde på ren elektrisitet.

Kontakt oss



Nyheter




Regler og betingelser Datasikkerhet Ledige stillinger